2018. május 30., szerda

Szabadon tanulás


Élet a Clonlarában


El tudod képzelni, hogy van egy olyan iskola, ahol a gyermeked azt tanulhatja, ami valóban érdekli? Ahol a család maga határozhatja meg a tanulás ütemét, ritmusát, típusát, a gyermek és a család igényei szerint? Ahol a gyermek örömmel tanul? Ahol tanulhat a trambulinban, vagy a világ túlsó felén is?

Bármennyire hihetetlen, létezik.

Ez a Clonlara.

Legjobban a trambulinban szeretünk tanulni





Szabadság


Körülbelül két évvel ezelőtt döntöttünk úgy, hogy mostantól sokkal szabadabb életet szeretnénk élni. 

Ebbe a szabadságba bele tartozik többek között az, hogy szabadon utazhassunk, akkor, amikor mi szeretnénk, és annyi időre amennyire akarunk. Szeretünk például tavasszal és ősszel utazni, amikor még iskolaidő van, és tervezünk hosszabb utazásokat is.

Ezenkívül szerettük volna magunk meghatározni, hogy a gyermekeink mit tanulnak, többek között azért is, mert olyan érdeklődésük van, amit az iskolában nem elégíthetnek ki. A kvantumfizika és a csillagászat nem általános iskolai tantárgyak. Dávidot, a nagyobbik  Fiúnkat pici kora óta kifejezetten érdekli az üzleti-vállalkozási-pénzügyi  világ,  Andrist pedig a görög nyelv és kultúra érdekli, - másképp, mint ahogy az iskolában tanítják. Mind a ketten elmélyülten érdeklődnek a számítástechnika iránt is.

Amikor valaki említette nekünk a Clonlarát, először el sem tudtuk képzelni, hogy is zajlik itt a tanulás. 

El sem tudtuk képzelni, hogy létezhet olyan rendszer, amelyben a szülők és a gyermekek közös szabadsága és felelőssége, mit és hogyan tanul a gyermek. Szerencsénkre összebarátkoztunk egy kedves Családdal, akik időt és energiát nem kímélve hosszas beszélgetéseket folytattak velünk, így lassan kezdtünk "képbe kerülni", és egyre jobban tetszett, amit hallottunk.

Dávid éppen kísérletet végez otthon


Így aztán másfél évvel ezelőtt mi is belevágtunk., és azóta lelkes Clonlarások vagyunk 😊

Mivel sokan, sokszor kérdezitek, hogy is van ez, írtam róla egy kis összefoglalót, hogy is megy a tanulás a Clonlarában. Pontosabban, mi hogy csináljuk.

A Clonlara filozófiája szerint nagyon fontos, hogy a tanulók aktív részesei legyenek a tanulási folyamatnak. Fontos, hogy legyen beleszólásuk, mit és hogyan tanulhatnak. Hiszen minden gyerek más érdeklődési körrel, egyéni fejlődési ütemmel, és saját, személyes tanulási típussal rendelkezik - feltéve, ha engedik kibontakozni az egyéniségét. Ha igen, akkor viszont a saját érdeklődés mentén általában hihetetlen fejlődési utat képesek bejárni.

Természetesen, hogyha a tanuló maga határozhatja meg, mit tanul, akkor lehetséges lenne, hogy egyetlen, vagy csak néhány vágányon haladna előre, a saját érdeklődése mentén, és sok mindent teljesen elhanyagol, ami viszont később hátrányos helyzetbe hozhatja őt.

Ezért is van meghatározva nyolc nagyobb tantárgykör, amelyekből általános iskolában minden félév végén a szülő írja meg a gyermekről a beszámolót, és értékeli az előrehaladását. Pontosabban külön felhívják a figyelmet arra, hogy nem csak az adott tárgyban elért tudásbeli előrehaladást érdemes figyelembe venni értékeléskor, hanem egy csomó egyéb tényezőt is, mint például a gyermek kitartása vagy lelkesedése a témában.

Az adott évre szóló tantervet a tanulókísérő a szülőkkel és gyerekekkel közösen készíti el. Ebben a tanulási tervben rögzítik azt, hogy mit terveznek az adott tanévre. Ez a terv pedig figyelembe veszi a gyermek érdeklődését, aktuális helyzetét  és tudását ugyanúgy, mint a szülő meglátásait azzal kapcsolatban, hogy gyermekének miben lenne érdemes fejlődnie.

Felvázolják azt is, hogy milyen könyveket, online felületeket vagy kurzusokat terveznek bevonni a tanulás folyamatába.


Tanulási eszközeink egy kis része


Ez a terv azonban nem kőbe vésett. Aktuálisan változtatható a gyermek fejlődésének és érdeklődésének megfelelően, illetve bármi új lehetőséget is bele lehet vonni, ami menet közben adódik. 

Legtöbbször az élet kínál olyan lehetőségeket amelyekkel a tanulást kiegészíthetjük. Hiszen mi lehet jobb tanulási felület annál, mint hogy a természetben tanulmányozunk egy mocsári teknős bébit, megmásszuk Hochosterwitz várát és megnézzük a történelmi kiállítást, "élőben" csodáljuk meg Velence építészetét, vagy egy hirtelen felbukkanó lehetőségként közösen végzünk el egy vállalkozási tréninget.

Hochosterwitz várában


Személyes tapasztalás 😊




A Clonarában egyébként igen élénk közösségi élet folyik.

Van olyan szülő, aki rendszeresen szervez kirándulásokat, táborokat, és havi rendszerességgel tanösvény túrákat.

Langalló készítés a Patcai táborunkban



Decemberi tanösvény túra a Normafához

Februári tanösvény túra a Tropicariumban

Az Otthontanuló Családi Napokat mindannyian nagyon várjuk. A felnőtteknek ilyenkor érdekes előadások vannak, a lurkók meg együtt bandáznak közben. Sokan szoktunk vinni kerti játékokat, rollert és egyebeket, vannak, akik kézműves eszközöket hoznak, így mindig van valami érdekes a gyerekek számára, ha épp nem tudnák elfoglalni saját magukat.

Maguk a gyerekek is szerveznek közös programokat. Az egyik "Kamasz hétvégén" például egy fiú éjszakai Budapest nézést beszélt meg a többiekkel, fényképezéssel kombinálva, amelyet egy tanulókísérő segítségével kiviteleztek.

Ezen kívül a gyermekeink megtalálják egymást az interneten is 😊

Alakítottunk egy zárt Clonlara csoportot, amelyben a Minecraftozni szerető gyerekek rendszeresen együtt játszanak, miközben Skype-on beszélgetnek.

A lehetőségek sora végtelen. Az élet maga a tanulás -  ha kinyitjuk magunkat előtte.

Tapasztalás a talpunkkal a Tabajdi mezítlábas parkban


És hogy pontosan hogy zajlik egy CIonlarás családnál a tanulás?

Körülbelül annyi féle képpen, ahány Clonlarás család van, szerte a nagyvilágban.

Vannak, akik viszonylag szigorúan követik Magyarországon a Nemzeti Alap Tantervet. Tanórákat tartanak gyermekeiknek, meghatározott ritmus szerint. De azt hiszem, ez a legritkább.

Előbb-utóbb minden családnál kialakul a szokásrend - úgy, ahogy az adott család életébe a leginkább beilleszthető. Az, hogy hol, mikor, mennyit, és miből tanulnak, nagyon eltérő lehet. Sokszor akár még családon belül is különböző lehet az egyes gyerekekre nézve. Ha az egyik gyerek önálló, akkor őt szabadabban lehet már engedni, míg a másiknak lehet, hogy még folyamatosan fogni kell a kezét. Eltérőek lehetnek a képességeik, az igényeik, és az érdeklődési körük is. És nyilvánvaló, hogy bizonyos értelemben az a család, amely egy kis vitorlással járja körbe a világot, akik lakóautóval vagy furgonnal utazgatnak, vagy akik jurtában laknak egy erdő közepén vagy egy vidéki kisvárosban, egészen másképp tanul, mint az család, akik egy nagyváros dzsungelében élnek. A Clonlarában nagyon sokféle család tanul, szerte a világban.

Az, hogy a gyermekek szabadon, a saját érdeklődésüknek megfelelően keresgélnek könyvekben és a neten, vagy csatlakoznak egy tanuló csoporthoz, ahová rendszeresen bejárnak, függhet attól is, hogy az adott gyermek mennyire önálló, de attól is, hogy a szülő meg tudja-e oldani a non-stop felügyeletet, ha a gyermek még kisebb.

A tanulócsoportok a CIonlarától függetlenül működnek. Beiratkozhatnak magántanulók, vagy külföldi iskolában tanuló gyermekek egyaránt. A feltételek, a tanulási stílus és a díjazás tanulócsoportonként eltérő.

A legszebb az egészben az, hogy tényleg személyre szabható. 

Lehet, hogy az egyik gyerek "überzseni", a másik tanulási nehézségekkel küzd. Az egyik vizuális típus, akinek mindent látnia kell, a másik auditív, aki hallás után tud jól bevésni dolgokat, a harmadik pedig kinesztetikus tipus, akinek állandóan mozognia kell ahhoz, hogy megértse és rögzíthesse az új dolgokat. Az egyik maximálisan önálló és pontosan tudja mit akar, egy másik pedig bizonytalan és szétszórt. Mindegyiküknek meg lehet találni azt az egyéni utat, amelyben jól érzi magát, és a saját üteme és érdeklődése mentén igazán jól teljesíthet.

Mi a szabadon tanulás hívei vagyunk. Nincsen kőbe vésett napirendünk, sem tantervünk. A szabályaink bizonyos mértékben folyamatosan változnak, alkalmazkodva az élethelyzetünkhöz és a fejlődésünkhöz. Állandó egyezkedés az életünk. Hiszen teljesen más ütemezést kíván az, amikor éppen úton vagyunk (és ez nálunk annak ellenére heti szintű program, hogy egyelőre alapvetően Magyarországon élünk), illetve az, amikor itthon vagy külföldön hosszabb időt töltünk egy helyen.


Családi hóvirág túra Alcsútdobozon


Családi csapatépítés 😊


Van olyan, hogy leülök a Fiúkkal tanulni valamit - ilyenkor elsősorban alap készségeket gyakorolunk, például írást, olvasást, számolást. De az is előfordul, hogy valamelyikük megkér arra, hogy valamit közösen nézzünk meg és értelmezzünk. Ilyen volt például, amikor Dávid elkezdett nagyon érdeklődni az opciózás iránt, és közösen néztük meg az elérhető videókat, azután megbeszéltük, mit értettünk belőle, vagy Andris kérésére rendszeresen gyakoroltuk a történetmesélést a story kockákkal.

Az idő túlnyomó részében azonban maguktól fedeznek fel dolgokat, könyvekben, interneten, vagy a terepen. És sokat, sokat, hihetetlenül sokat beszélgetünk. Számunkra nagyon fontosak a közös étkezések. Azt hiszem, a tanulásunk leglényegesebb része a jellemzően étkezéseknél kialakuló érdekfeszítő beszélgetéseink, amikor kölcsönösen tanulunk egymástól.

Mélységmérés egy faággal



Clonlara kirándulás a Kassai völgyben


Másfél éve vagyunk  szabadon tanulók. 

Igen, mi így együtt, négyen. Mi szülők legalább annyit tanulunk a gyermekeinktől és ebből a helyzetből, mint amennyit ők tanulnak tőlünk és a világtól. Tanuljuk saját magunkat, egymást, az Életet, a lehetőségeinket. Tanulunk önbizalmat, önbecsülést, és a világot.

Hálásak vagyunk a lehetőségért, hogy ezt megtehetjük,  és a Clonlara munkatársainak, hogy ebben magyar nyelven segítenek bennünket.

Ha további információt szeretnétek, gyertek el a következő Otthontanuló Családi Napra. Itt is közzé fogom tenni, amikor véglegesítettük a programot.

Clonlara magyar nyelvű honlapját pedig itt találod. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése